Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy w Lubrzy
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XXX / 184/ 2005r.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2006-01-23 11:05:03 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

R E G U L A M I N
 
 
Uchwała Nr XXX / 184/ 2005r.
Rady Gminy Lubrza
z dnia 29 grudnia 2005r.
 
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku  
                  na terenie gminy Lubrza.
 
 
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz.622, ze . zm.: Dz. U. z 1997 r. Nr 60 poz. 369, Nr 121 poz. 770, Dz. U. z 2000 r. Nr 22 poz. 272, Dz. U. z 2001 r. Nr 100 poz. 1085, Nr 154 poz. 1800, Dz. U. z 2002 r. Nr 113 poz. 984, Dz. U. z 2003 r. Nr 7 poz. 78, Dz. U. z 2004 r. Nr 96 poz. 959, Nr 173 poz. 1808, Dz. U. z 2005 r. Nr 85 poz. 729, Nr 175 poz. 1458) Rada Gminy w Lubrzy uchwala:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubrza, nazwany później Regulaminem, w następującej treści:
 
                                        Rozdział 1
                                Postanowienia ogólne
                                                         
                       § 1

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku

na terenie Gminy Lubrza.
                § 2                                           
                                     

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz oso-

by przebywające czasowo na terenie Gminy Lubrza.
 

                                         Rozdział 2

 

       Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

           na terenach nieruchomości i w miejscach publicznych
                                             
                § 3
1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie
porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu,
    lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do
    użytku publicznego.
3. Utrzymanie czystości i porządku na chodniku położonym bezpośrednio
    przy granicy nieruchomości regulują przepisy art.5 ust.1 pkt 4 ustawy o
    utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
4. Usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie , nato-
    miast innych zanieczyszczeń w miarę potrzeb.
5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli i nawisów
    śniegu z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
6. Utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych , terenach słu-
    żących komunikacji publicznej i innych, nie wymienionych w ust. 2 i 3
    regulują przepisy art.5 ust. 2,3,4 i 5 ustawy o utrzymaniu czystości i po-
   rządku w gminach.
              
7. Mycie pojazdów samochodowych można przeprowadzić pod warunkiem,
    że ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych
    po przejściu przez odstojnik.             
    Zabrania się odprowadzania ścieków bezpośrednio do zbiorników wodnych
    lub do ziemi.
8. Naprawy pojazdów, związane z ich bieżącą eksploatacją, mogą być prze-
    prowadzane w obrębie nieruchomości , jeżeli nie spowodują zanieczysz-
   czenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
 
                                               Rozdział  3
            Zasady zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych
                                       i nieczystości ciekłych
                                            
                § 4    

1.      Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego

zbierania następujących rodzajów odpadów: domowych organicznych,
szkła białego, opakowań z plastiku, baterii i akumulatorów, wielkogabary-
towych.
Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia jej w dostateczną
ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów domowych organi-
cznych.

2.      Do selektywnego gromadzenia odpadów stosowane są pojemniki podzielo-

ne na poszczególne frakcje odpadów. Zbiórka odpadów odbywa się do po-
jemników ustawionych w poszczególnych miejscowościach gminy, szko-
łach, sklepach. 

3.      Zabrania się zbierania śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu i odpadów

wielogabarytowych w pojemnikach /workach przeznaczonych do zbie-
rania odpadów  określonych w ust.1.

4.      W przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych,

właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt firmie świadczącej usługi w
zakresie odbierania odpadów, w celu ustalenia warunków ich odbioru.

5.      Miejsca gromadzenia odpadów stałych powinny być przygotowane zgo-

dnie z przepisami § 22 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny
odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.).

6.      Właściciel nieruchomości zapewnia przedsiębiorcy , w uzgodnionym

terminie swobodny dostęp do pojemników.

7.      Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie , gromadzone

są w odrębnych kontenerach lub w wyznaczonych miejscach na nie-ruchomości.
 
 
                                     
           § 5

Odpady wielogabarytowe zbiera się w wyznaczonych miejscach na nieru-

chomości , służących do gromadzenia odpadów stałych , w sposób nie utru-
dniający korzystania z nieruchomości przez osoby trzecie i umożliwiający
łatwy dostęp przedsiębiorcy.
  
               § 6                                                         
                           
Odpady niebezpieczne gromadzone są :
a/ azbestowe – deponowane są w wydzielonych kwaterach składowiska
    odpadów w Gorzowie Wlkp. – Chróściku,
                                      
                   
                  
                § 7

Mieszkańcy gminy oraz osoby przebywające na jej terenie zobowiązani

są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w
przypadku ich braku.
 
                § 8
Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do:
1/ wyposażenia miejsca, w którym się ona odbywa w odpowiednią ilość
    pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby
    toalet,
2/ oczyszczenia terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów
    przyległych, jeśli jest taka potrzeba.
 
                § 9
W zakresie warunków gromadzenia nieczystości ciekłych obowiązują prze-
pisy art.5 ust.1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
 
                                             Rozdział 4
      Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych
                                  i  nieczystości ciekłych
 
                § 10  
 Odbieranie z nieruchomości odpadów komunalnych , zawierających skła-
 dniki ulegające biodegradacji powinno być dostosowane do ilości i rodza-
 wytwarzanych odpadów. Zbiórka odbywa się bezpośrednio z domostw
 (zbiórka przy ,,krawężniku”) do: pojemników na biomasę, worków z two-
 rzyw sztucznych, worków ulegających biodegradacji.
 Częstotliwość odbioru – co dwa tygodnie.           
 
                        §11  
 

Zakładane dopuszczalne ilości odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania (w stosunku do roku 1995, w oparciu o Plan Gospodarki odpadami dla powiatu świebodzinskiego, na podstawie Krajowego Planu Gospodarki Odpadami, M.P. z 2003r. Nr 11, poz.159);

 

Rok

Procent masy odpadów biodegradowalnych dopuszczonych do składowania

Dopuszczalna ilość składowania odpadów biodegradowalnych

Mg/rok

2010

75%

182

2013

50%

121

2020

35%

85

                                

 
              § 12 
 Właściciel  nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia usuwania nie-
 czystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością ustaloną
 ze stacją zlewną, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika ,                           zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy, z którymi posiada umowę na opróżnie-
 nie zbiornika.
 
 
 
 
                § 13           
Wykonanie obowiązków, o których mowa w § 10 i 12 właściciel nierucho-
mości zapewnia poprzez zawarcie umowy z przedsiębiorcą posiadającym
zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności.

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzy-

stania z takich usług oraz przechowywania dowodów płacenia za ich wyko-

nanie przez okres 3 lat.

 

                § 14    

Zbiórka odpadów wielkogabarytowych jest organizowana okresowo, syste-

mem tzw. wystawki. Jest koordynowana przez pracowników Urzędu Gminy.

 

                § 15

Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych powinna być dostosowana  do

ilości gromadzonych w nich odpadów, jednak nie może być mniejsza niż

jeden raz na tydzień.

 

                                                 Rozdział 5

                  Inne wymagania wynikające z gminnego planu

                                       gospodarki odpadami

                § 16                       

Odpady komunalne zebrane na terenie Gminy Lubrza, które nie mogą być

poddane odzyskowi należy składować na składowiskach odpadów w Jezio-

rach lub poza terenem powiatu świebodzińskiegoSulechów- Nowy Świat,

Bukowiec. 

 

               § 17 

Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy wy-

wozić do stacji zlewnej – oczyszczalnia ścieków w Lubrzy.
 
               § 18
Dopuszcza się :
1/ kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nierucho-
    mości we własnym zakresie i na własne potrzeby lub
2/ spalenie poza instalacjami i urządzeniami na terenie nieruchomości jeżeli
    nie narusza to przepisów odrębnych tylko w przypadku , gdy na terenie gminy nie prowadzi się obowiązkowego zbierania selektywnego tych
odpadów.
 
                                            Rozdział 6

               Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

                                          
                § 19

1.      Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków

ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt,
a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2.      Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad ni-

mi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
 
           § 20
 
Utrzymujący psy są  zobowiązani do :
1/ prowadzenia psa na uwięzi, a psu rasy uznawanej za agresywną lub
    zagrażającemu otoczeniu do nałożenia kagańca,
2/ prowadzenia psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych,
    pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje
    kontrolę nad jego zachowaniem,
3/ nie wprowadzania psów na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci,
4/ nie wprowadzania psów do placówek handlowych, gastronomicznych i
    innych obiektów użytku publicznego, jeżeli wynika to z oznakowania
    tych obiektów i placówek,
5/ usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy, postanowienie nie
    dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.
 
                § 21   
Utrzymujący gady, płazy i owady w lokalach mieszkalnych lub użytko-
wych  zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomie-
szczenia.
                                
           § 22
Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami lub pozosta-
wionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne wyłapywanie
zwierząt bezdomnych oraz zapewnienie opieki i schronienia wyłapy-
wanym zwierzętom.
 
 
 Rozdział 7 
                     
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
                      na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
                                   
                 § 23
Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich  w budyn-
kach wielolokalowych, osiedlach mieszkaniowych, budynkach jedno-
rodzinnych w zabudowie szeregowej.
            
                 § 24

Zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach nieru-

chomości poza obszarem wymienionym w § 22 pod warunkiem przestrze-
gania następujących zasad:
1/ wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą
    gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą